Stranice - Saopstenja

  • Cras pretium porttitor convallis
  • Ut sed ligula vitae
  • Integer dignissim tortor

​ 

SAOPŠTENJA SAVETA ZA ŠTAMPU


21.07.2017.

Alo, Blic, Politika, Večernje novosti i Telegraf. rs nisu objavili odluke Saveta za štampu 

Komisija za žalbe Saveta za štampu donela je na poslednjoj sednici 11 odluka o kršenju Kodeksa novinara, od kojih se pet odnose na medije koji imaju obavezu da odluke objave. Nijedan od njih, uprkos obavezi, nije to uradio. 

List „Blic“ je, po odluci Komisije, narušio privatnost Severine i Sebastijana Kniepa, objavljujuću informacije iz njihovog privatnog života i o zdravstvenom stanju Sebastijana Kniepa, kao i fotografija sa Fejsbuk profila, iako su Kneipovi novinarki rekli sa sa tim nisu saglasni. 
„Politika“ je prekršila više tačaka Kodeksa koje se odnose na obavezu istinitog i objektivnog izveštavanja, razlikovanje činjenica od pretpostavki i nagađanja, zabranu iznošenja lažnih optužbi, kao i obavezu poštovanja dostojanstva žrtava, objavljivanjem teksta bivšeg glavnog urednika „Politike ekspres“ Đorđa Martića u kojem on, bez ikakvih dokaza, kao odgovornog za ubistvo Slavka Ćuruvije označava ubijenog premijera Zorana Đinđića. Kodeks je prekršen i time što je list odbio da objavi i saopštenje Komisije za utvrđivanje činjenica o ubistvima novinara i reagovanje predsednika te komisije Verana Matića dostavljeno „Politici“, po čijoj žalbi je Komisija i odlučivala.
Dnevni listovi „Alo“ i „Večernje novosti“ prekršili su Kodeks tekstovima koji se odnose na uvođenje novog krivičnog dela - polno iznemiravanje, pogrešno informišući čitaoce da će se ubuduće ići u zatvor zbog udvaranja. Komisija je odluke donela na osnovu žalbi Autonomnog ženskog centra.
Portal „Telegraf.rs“ je prekršio odredbe Kodeksa novinara koje se odnose na zabranu diskriminiacije i govora mržnje objavljivanjem komentara čitalaca kojima se poziva na otvaranje logora za LGBT osobe. Žalbu je podneo Gej lezbejski info centar. 
Komisija je na istoj sednici izrekla i šest javnih opomena medijima koji ne prihvataju punu nadležnost Saveta za štampu i koji, zbog toga, nemaju obavezu da objave ove odluke. Izrečene su dve opomene „Srpskom telegrafu“ i po jedna „Informeru“ i portalima „PP media“, „ePodunavlje“ i „Dnevni žurnal“.
Savet za štampu još jednom podseća sve medije koji su prihvatili nadležnost Saveta da su obavezni da poštuju i objavljuju odluke samoregulatornog tela, kako bi građani koji su se obratili Savetu zaista dobili satisfakciju za to što su oštećeni neprofesionalnim informisanjem. Savet će i ubuduće redovno obaveštavati javnost o tome koji mediji nisu objavili odluke Komisije za žalbe.

Upravni odbor Saveta za štampu



19.07.2017.​

Savet za štampu sledeće nedelje o „lažnom“ tekstu u Politci

Savetu za štampu obratilo se juče i danas više građana koji se osećaju prevarenim zbog teksta „Protiv nasilja, ne protiv muškaraca ili žena“, čiji je autor navodno dr Petar Veličković, forenzički psihijatar iz Kanade, a koji je dnevni list „Politika“ objavio u rubrici Pogledi.
Građani su, kako navode, obmanuti jer je tekst potpisan imenom autora, koji, čini se, ne postoji, a uz tekst je objavljena fotografija druge osobe. 
Žalbe se odnose i na sam sadržaj teksta, kojim se, između ostalog, relativizuje nasilje nad ženama i vređa dostojanstvo žrtava nasilja. 
Komisija za žalbe na sednici narednog četvrtka razmatrati žalbu Autonomnog ženskog centra, organizacije specijalizovane za pružanje podrške žrtvama nasilja, koja se odnosi i na problematičan sadržaj teksta i na sporan identitet autora.​​



0​5.12.2016.​

Smernice za primenu kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju

Sloboda izražavanja, kao sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način traže, primaju i šire informacije i ideje, predstavlja temeljnu vrednost koju treba štititi i razvijati. Pravo na slobodu izražavanja nije apsolutno pravo i može se ograničiti ako je to neophodno u demokratskom društvu a radi zaštite osnovnih vrednosti tog društva. Kako su osnivanje i rad medija - shodno Ustavu - slobodni, nameće se potreba da struka propiše sopstvena pravila čiji je cilj dostizanje najviših mogućih etičkih standarda u novinarskoj profesiji. Prvi korak u ostvarivanju tog cilja bilo je donošenje Kodeksa novinara Srbije 2006. godine... 

Preuzmite čitav tekst OVDE.



12.07.2016.​

Drastična kršenja Kodeksa novinara u tekstovima o ubistvu Jelene Marjanović


Medijska kampanja koja je u većini dnevnih listova vođena u vezi sa istragom ubistva pevačice Jelene Marjanović nezabeležena je do sada i njome su pomerene sve granice profesionalnih i etičkih standarda, ocenila je Komisija za žalbe Saveta za štampu na poslednjoj sednici. Komisija je razmatrala žalbe koje je u vezi sa ovim slučajem podneo član Komisije Petar Jeremić na tekstove objavljene u listovima: “Alo”, “Kurir”, “Informer” i “Srpski telegraf, a koji predstavljaju samo najdrastičnije slučajeve od ukupno više od 150 tekstova objavljenih u dnevnim novinama u aprilu i maju. Članovi Komisije utvrdili su da su tekstovima prekršene odredbe Kodeksa novinara koje se odnose na obavezu poštovanja pretpostavke nevinosti, budući da su članovi porodice Marjanović praktično direktno optuživani za učešće ili saučesništvo u ubistvu, zatim iz poglavlja Istinitost izveštavanja, jer su najrazličitija nagađanja, glasine i pretpostavke plasirane kao informacije, a iznošene su i ničim dokazive optužbe. Nije poštovano ni dostojanstvo žrtve, ni privatnost porodice, a Komisija posebno teškim prekršajem smatra narušavanje privatnosti i dostojanstva dece, ćerke pokojne Jelene i maloletnog sina njenog muža, čiji će životi, nažalost, zauvek biti obeleženi onim što je objavljeno. Komisija je odluku o kršenju Kodeksa u svim slučajevima donela jednoglasno i podsetila sve medije da je njihov posao da izveštavaju, a ne da vode istragu, “pronalaze” ubice i otkrivaju motive zločina. 
Na istoj sednici, održanoj 30. juna, odlučeno je i da su “Srpski telegraf” i “Informer” prekršili Kodeks novinara Srbije i u drugim slučajevima – “Informer” tekstovima i neobjavljivanjem odgovora na sporne tekstove, zbog čega je žalbu podneo profesor dr Zoran Ivošević, a “Srpski telegraf” zbog tekstova objavljenih o turističkoj agenciji “Sole Azur”, kao i zbog kolumne Bore Đorđević, kojom se, po oceni Komisije, diskrimniše LGBT populacija. Prekršaj Kodeksa utvđen je i u “Večernjim novostima”, na osnovu žalbe Dimitrija Vojnova, kao i na portalima “Sandžakpress.net” i “Kruševac.info”, na čije priloge su žalili Novosadska novinarska škola i Udruženje građana “Egal”. 
Na sednici je razmatrano ukupno 16 žalbi, a sve odluke Komisije možete naći na sajtu Saveta za štampu:  www.savetzastampu.rs



31.05.2016.

"Blic" i "Srpski telegraf" prekršili Kodeks novinara 


Dnevni listovi "Blic" i "Srpski telegraf" prekršili su odredbe Kodeksa novinara Srbije, odlučila je Komisija za žalbe Saveta za štampu na poslednjoj sednici. Po mišljenju Komsije, "Blic" je Kodeks prekršio 19. aprila, objavljivanjem netačne informacije u tekstu "DSS i Dveri u kamPanji bez dinara", kao i odlukom da ne objavi demanti Rastislava Durmana na koga se pogrešna informacija odnosi.

"Srpski telegraf" je, zaključila je Komisija, prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije koje zabranjuju diskriminaciju i govor mržnje tako što je u brojevima od 16-17. i 18.aprila na naslovnim stranama objavio tekstove "Gejevi šire sidu po Srbiji" i "Gejevi su bolesni.Taj problem se mora rešiti". List je rezultate o broju HIV zaraženih osoba instituta "Batut" interpretirao tako da je celu LGBT populaciju optužio za širenje zaraze i označio kao "bolesnu", što predstavlja diskriminaciju na osnovu seksualne orijentacije, kojoj novinar, po Kodeksu, mora da se suprotstavi, a ne da je zagovara.

Komisija je na sednici održanoj u Novom Pazaru razmatrala četiri žalbe, a prisutnima su predstavljeni i najnoviji rezultati monitoringa dnevnih novina. Obrazložene odluke Komisije, zapisnik i snimak cele sednice mogu se naći na sajtu Saveta za štampu: www.savetzastampu.rs



11.04.2016.

"Novosti", "Blic", "Afera" i "Srbin.info" prekršili Kodeks novinara


Dnevni list „Večernje novosti", nedeljnik „Afera" i portal „Srbin.info" prekršili su odredbe Kodeksa novinara Srbije koje se odnose na zabranu diskriminacije, odlučila je Komisija za žalbe Saveta za štampu na poslednjoj sednici, održanoj 31. marta u Novom Sadu. „Večernje novosti" su to, po oceni Komisije, učinile objavljujući tekst „Maloletni Rom ubio zbog para?", kao i komentare čitalaca kojima se poziva na nasilje nad čitavom romskom zajednicom. Kodeks je, po mišljenju članova Komisije, prekršen i kolumnom glavnog i odgovornog urednika lista „Više od netrpeljivosti", za koju je ocenjeno da prelazi granicu kritike postupka pisca Filipa Davida i predstavlja poruku ljudima nesrpske nacionalnosti da moraju da paze šta rade.

Javne opomene, takođe zbog diskriminatornih tekstova, izrečene su nedeljniku „Afera" („Ja sam protiv pedera, droge, NVO i Hrvata") i portalu „Srbin.info" („Homoseksualnost, bolest ili opredeljenje?"), zbog disktiminacije LGBT populacije.

List „Blic" je Kodeks novinara prekršio tekstom „Žene ubice na Balkanu: ređe ubijaju od muškaraca, ali su i njihovi zločini monstruozniji", budući da podaci iz teksta, u kojem se uopšte ne navode slučajevi u kojima su ubice muškarci, ne potvrđuju tezu iz naslova.

Komisija je razmatrala ukupno 10 žalbi, a obrazložene odluke, zapisnik, kao i snimak cele sednice Komisije za žalbe mogu se naći na sajtu Saveta za štampu: www.savetzastampu.rs.



11.03.2016.

Vukašin Obradović na čelu UO Saveta za štampu

Savet za štampu je prethodne godine primio 109 žalbi, a Komisija za žalbe donela 60 odluka o kršenju Kodeksa novinara


Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije, novi je predsednik Upravnog odbora Saveta za štampu, odlučio je sinoć UO Saveta na konstitutivnoj sednici. Obradović će ovu funkciju obavljati naredne dve godine, a zamenjivaće ga Mileva Malešić, predsednica Upravnog odbora Lokal presa.
Savet za štampu je nedavno promenio Statut i sastav Upravnog odbora u kojem su sada predsednici organizacija osnivača Saveta – Asocijacije medija, Udruženja novinara Srbije, Nezavisnog udruženja novinara Srbije i Lokal presa: Zoran Sekulić, Ljiljana Smajlović, Vukašin Obradović i Mileva Malešić. Za petog člana UO Asocijacija medija je izabrala Stevana Ristića, direktora nedeljnika „Vreme“.
Savet za štampu, jedino samoregulatorno telo u medijskoj sferi u Srbiji, prošle godine je primio 109 žalbi na sadržaje štampanih i onlajn medija, što je nešto više nego 2014. kada je primljeno 80 žalbi. U godišnjem izveštaju, koji je UO razmatrao na istoj sednici, navedeno je da je Komisija za žalbe prekršaj Kodeksa utvrdila u 60 slučajeva, od čega je izrečeno 36 javnih opomena medijima koji nisu prihvatili punu nadležnost Saveta za štampu. Broj slučajeva u kojima je utvrđeno kršenje Kodeksa znatno je veći nego prethodne godine.
Mediji su i prošle godine najčešće kršili odredbe iz odeljka Istinitost izveštavanja (35 puta) i to uglavnom tačke koje se odnose na zabranu objavljivanja neosnovanih optužbi, kleveta ili glasina, kao i na obavezu razlikovanja činjenica od komentara, nagađanja i pretpostavki. U dvadeset slučajeva prekršene su odredbe Kodeksa koje se odnose na zabranu diskriminacije i govora mržnje, u 17 o kršenju odredbi o autorstvu. Čest prekršaj je i nepoštovanje etike i kulture javne reči (14 odluka), uglavnom zbog neobjavljivanja odgovora. U najvećem broju slučajeva, prekršeno je više tačaka Kodeksa novinara.
Pojedini mediji i dalje ne poštuju obavezu objavljivanja odluka Komsije o kršenju Kodeksa, pa su tako 2015. godine tu obavezu izbegli: „Večenje novosti“ (koje nisu objavile čak četiri od pet odluka), „Blic“ (nije objavio dve od šest odluka), „Alo“ (dve od pet), „Telegraf.rs“ (nije objavio nijednu od dve odluke), zaključeno je na sednici Upravnog odbora Saveta za štampu.
Upravni odbor je prihvatio i zahteve portala „Cenzolovka“, „CINS“ i „Ming“ za priznavanje pune nadležnosti Saveta za štampu.



26.02.2016

„Politika" i „Blic" prekršili Kodeks novinara


Dnevni list „Politika" prekršio je, tekstom „Kako zaraditi 45.000 dolara preštampavanjem tuđih tekstova", objavljenim 8. januara 2016. godine, odredbe Kodeks novinara Srbije iz poglavlja Istinitost izveštavanja i Novinarska pažnja, odlučila je Komisija za žalbe Saveta za štampu. Odlučujući o žalbama „Južnih vesti", Lokal presa i Nezavisnog društva novinara Vojvodine, Komisija je, na sednici 26. februara, zaključila da „Politika" nije postupila u skladu sa obavezom da, pre objavljivanja teksta, konsultuje više izvora, kao i da su, takođe suprotno Kodeksu, iz teksta izostavljene informacije koje mogu presudno da utiču na stavove čitalaca.

Kodeks novinara prekršio je i dnevni list „Blic" tekstovima „Boni i Klajd iz Negotina: Bračni par se šegači sa državom" i „Predsedniče, zašto ste lopovu smanjili kaznu", objavljenim 12. i 18. januara 2016. godine. Po oceni Komisije za žalbe „Blic" je prekršio odredbe o obavezi konsultovanja više izvora, razlikovanju činjenica od pretpostavki i nagađanja, kao i o novinarskoj pažnji. 

Komisija je, na osnovu žalbe profesora dr Zorana Radovanovića, odlučila da „Blic" nije prekršio Kodeks tekstovima „Deca dobila paralizu zbog loše vakcine" i „Loša vakcina uništila živote 15 mališana". 

Kad je reč o žalbi Aleksandra Rodića na tekst „Zašto AIK banka sopstveni ugovor naziva spekulacijom", koji je „Politika" objavila 23. januara 2016. godine, Komisija nije uspela da usaglasi odluku. Za odluku da Kodeks nije prekršen glasalo je pet članova Komisije, jedan je bio protiv, dok su četiti člana bila uzdržana, pa za odluku nije bilo potrebne većine od osam glasova.

Obrazložene odluke i zapisnik sa sednice Komisije za žalbe mogu se naći na sajtu Saveta za štampu: www.savetzastampu.rs.​